benefits of agricalture

مهم این نیست که در کجای این جهان ایستاده ایم ، مهم این است که در چه راستایی گام بر می داریم . هولمز

benefits of agricalture

مهم این نیست که در کجای این جهان ایستاده ایم ، مهم این است که در چه راستایی گام بر می داریم . هولمز

بذرالبنج..............

موضوع تحقیق: بذرالبنج
(بنگ دانه)
نام علمی: Hyoscyamus nigerl
نام انگلیسی: Henbane
تیره: سیب زمینی solanaceae
گونه: parasympatholyti hyoscyamine atropine scopolamine jusquiame noire
موضوع تحقیق: بذرالبنج
(بنگ دانه)
نام علمی: Hyoscyamus nigerl
نام انگلیسی: Henbane
تیره: سیب زمینی solanaceae
گونه: parasympatholyti hyoscyamine atropine scopolamine jusquiame noire

خصوصیات گیاه شناسی:
گونه های مختلف بذرالبنج ، گیاهان یک ساله ، دو ساله یا چند ساله اند. این گیاه در شرق آسیا ، شمال آمریکا و همچنین در استرالیا میروید . گونه های دو ساله دارای ریشه ایی مستقیم به طول 15 تا 25 سانتی متر می باشند که این ریشه ها انشعابهای کمی دارند . ساقه گیاه ، مستقیم ، کرکدار ، استوانه ای یا چند وجهی اند و ضخامت آن به اندازه بند انگشت ( 2 تا 3 سانتی متر ) می باشند و ارتفاع آن به یک متر نیز میرسد . برگهای گیاه ، پهن ، فاقد دمبرگ ، متراکم در طول ساقه و به صورت متناوب نسبت به یکدیگر قرار می گیرند. این برگها بریدگیهای نسبتاً عمیقی دارند . گلهای گیاه مخروطی شکل و در یک طرف ساقه قرار دارند . گلها به رنگ زرد یا سفید مات و دارای دمگل کوتاهی هستند. بذرهای بذرالبنج بسیار سبک اند و بعد از رسیدن به اطراف پراکنده شده و بعد به صورت علف هرز در منطقه می رویند. از این رو ، جمع آوری میوه ها باید به موقع انجام گیرد . بذرها تا 4 الی 6 سال قوۀ رویشی مناسبی دارند.

دوران گلدهی
: خرداد تا شهریور
میوه
: به صورت کپسولی و پر از دانه های قهوه ایی رنگ و تمام گیاه پوشیده از پرز و کرک و بسیار سمی است
مهمترین آلکالوئیدها
: هیوسیاسین ، آتروپین ، آسکوپولامین ، تشکیل می دهد. این گیاه در مرحلۀ گلدهی از بیشترین مقدار آلکالوئید برخوردار است . به جز آلکالوئید ، مواد دیگری نظیر فلاون گلوگزیدها و کومارین وجود دارد . این گیاه دارای اثر مخدر و خواب آور نیز می باشد.


نیازهای اکولوژیکی
: این گیاهان تقریباً در هر اقلیمی قادر به رویش می باشند. بزرالبنج گیاهی است بلند روز که در طول رویش به مقدار زیادی نور احتیاج دارد . برای تسریع در رشد و نمو و افزایش مواد موثر (آلکالوئید ها) به مواد موموسی و خاکهای غنی از نیترژن نیاز دارند . به طوری که کمبود مواد و عناصر غذایی در خاک ، اثرهای نامطلوبی در رویش این گیاه دارد.
تناوب کاشت :
بذرالبنج تناوب کاشت مخصوص ندارد وپس ازبرداشت این گیاه ،می توان تقریبا هرگیاهی کشت کرد . ازآنجا که این گیاه به علف کشها خیلی حساس است بهتر است با گیاهانی به تناوب کشت شود که باعث رویش وگسترش علفهای هرزنگردد. کشت مداوم بذرالبنج دریک زمین مناسب نیست وبهتر است تکرارکشت آن دریک زمین،بعد از3سال انجام گیرد.(پی اچ) خاک برای بذرالبنج،بین5/4تا2/8 مناسب است.

مواد و عناصر غذایی مورد نیاز:
استفاده ازکودهای حیوانی درخاکهای که این گیاه کشت می شود مناسب است وباعث افزایش عملکرد می شود مطالعات نشان می دهد که کودهای شیمیای تاثیر مطلوبی بربذرالبنج ها دارد چنانچه این مواد به مقادیر مناسب ودرزمان مناسب دراختیارگیاهان قرار گیرند نقش عمده ای درافزایش پیکررویش ومقدارآلکا لوئیدهای آن خواهند داشت افزودن 20تا30کیلو گرم درهکتارازت (اوایل فصل بهار به عنوان سرک)درسال اول ،سبب تسریع دررویش گیاهان می شود. درسال دوم ، به منظور تسریع دررویش وافزایش عملکرد باید مقدار25تا30کیلو گرم درهکتارازت به عنوان سرک (اوایل بهار) دراختیار گیاهان قرار گیرد.
تاریخ و فواصل کاشت :
زمان مناسب برای کاشت پاییز،اواسط پاییز(آبان) است درحالی که زمان مناسب برای کاشت بهاره اوایل بهار(فروردین) خواهد بود چنانچه تیمار چینه سرمای برروی بذرهای بذرالبنج انجام می گیرد. کشت بهاره این گیاه مناسب تر است. فاصله ردیفها اعم ازکشت بهاره یا پاییز 50 تا60 سا نتی متر وعمق بذردرموقع کشت 1تا5/1 سانتی متر باید باشد. برای هرهکتارزمین به4تا6 کیلوگرم بذربا کیفیت مطلوب نیاز است.
روش کاشت:
بذز گیاه بذرالبنج (گیاهان دوساله) قوۀ رویش خیلی کمی دارد. برای افزایش قوۀ رویش ، بذرها باید یک دوره سرما را بگذرانند . ازاین رودرصورت کشت بهاره ، باید بذرها راسه هفته دردمای 8- تا10- درجه سانتی گراد منتقل شوند . بذرهای گیاهان یک ساله قوۀ رویش مناسبی داشته ونیازی به تیمارچینه سرمای ندارند. رویش اولیه این گیاه به کندی انجام می گیرد . بذرالبنج نیز به اکثر علف کشها حساس است از این رو توصیه می شود بذرهای این گیاه با مقادیر کمی ازبذرگیاهان سریع الرشد (‌‌‌‌‌‌‌نظرخردل) مخلوط شود تا با رشد آنها ردیف های که گیاه مورد نظر کشت شده اند مشخص گردد تا وجین علفهای هرزبه سهولت وبا حداقل خسارت به بذرالبنج انجام گیرد .

مراقبت و نگهداری:
رشد اولیه بذرالبنج بسیار کند است به طوری که بذرها 20تا30روزبعد ازکاشت،سبز می شوند دراین فاصله،علفهای هرزرشد می کنند ومی توانند سرتا سر مزرعه را بپوشانند ازاین رومبارزه با علفهای هرزبا افزایش عملکرد ضروری است چون بذرالبنج به علف کشها حساس است کاربرد وغلضت آنها باید با دقت زیادی انجام گیرد ازمیان علف کشهای مناسب می توان ازگراما کسون به مقدار 5/2 تا3کیلو گرم درهکتار نام برد این علف کشها به صورت محلول پاشی مورد استفاده قرار می گیرد. مبارزه شیمای با علفهای هرزاین گیاه به تنهای کافی نیست ودرطول رویش گیاهان باید علفهای هرزسطح زمین را وجین کرد. علفهای هرزراباید 2تا3بار درسالبه صورت مکانیکی وجین کرد تا رشد گیاه مورد نظرآسانتر صورت گیرد. ممکن است گیاهان درطول رویش به وسیله برخی آفات ازجمله سوسک سیب زمینی (سوسک کلرادو) آسیب ببینند برای مبارزه با این آفت وحفاظت ازگیاهان درطول رویش،می توان به طورمرتب ازمحلول 2/ دییمکرون یا 15/ سافی دان استفاده نمود. ممکن است گیاهان درطول رویش به وسیله برخی بیماریهای قارچی نظیر فیتو فوتو راآسیب ببینند . تناوب کشت مناسب وآماده ساختن صحیح واصولی خاک به طوربارزی باعث کاهش بیماریهای قارچی می شود .

برداشت:
ازسال اول رویش می توان برگهای گیاهان را برداشت نمود هنگامی که برگها به اندازه نهای خود رسیده باشند آنها رابرداشت میکنند برداشت برگها معمولا ازاواسط تابستان (اواخرمرداد)آغاز می شود. برگها را میتوان بسته به شرایط اقلیمی محا رویش گیاه یک یا چند نوبت درسال 2تا3نوبت برداشت کرد چنانچه برداشت محصول دریک مرتبه انجام گیرد بهتراست درزمانی باشد که گیاهان کاملا سطح زمین را پوشانده وبرگها به طور کامل رشد کرده باشد چنانچجه برداشت محصول درچند نوبت درسال صورت گیرد دراولین برداشت برگهای را کهدرمحورهای خارجی دایره ای شکل (ردیفهای اول تا سوم ) قرار دارند برداشت می کنند دوتاسه هفته بعد برگها ناحیه مرکزی محوردایره برداشت می شوند آخرین برداشت برگها ا.اخر مهر- اوایل آبان صورت گیرد ازآنجا که برگها ازرطوبت فراوانی برخورد دارند وخشک کردن آنها به سختی صورت می گیرد بهتر است ازخشکنهای الکتریکی استفاده شود درجه حرارت مناسب برای خشک کردن برگهای بذرالبنج 50تا60درجه سانتی گراد است عملکرد بذرالبنج 8/ تا یک تن درهکتاربرگ خشک که ازخشک شدن 5تا7تن برگ تازه حاصل می شود 7/1تا2تن درهکتارساخته که ازخشک شدن 11تا14تن ساقه ،تازه حاصل می شود.


خواص دارویی:: درصنایع دارو سازی داروهای ضد آسم، آرام بخش، ترمیم کننده سیستم اعصاب وتسکین دهنده ناراحتی های سال خوردها ازآن تهیه می گردد . ازترکیبات مختلف حتی روغن این گیاه درمرحم ها وپومادها برای تسکین دردهای روما تیسمی (فقط طبق دستورپزشک استفاده می شود) برای مصارف داروی برگها وحتی ساقه های برگ دارودانه های آن را جمع آوری می کنند بعد ازخشک شدن گیاه دارای عطری تخدیرکننده است وباید درپاکتهای دربسته نگه داری شود وبرای مداوای بیماری عصبی وتنفسی استفاده می شود.

جمع آوری بذر:
بذرهای بذرالبنج درماه های خرداد- تیربه تدریج می رسند میوه ها بعد ازرسیدن باز می شوند وبذرها به اطراف پراکنده می شوند از این رو میوه ها را باید قبل از باز شدن برداشت کرد سپس باید میوه ها را خشک وبذرها را ازسایر قسمتها جدا وتمییز نمود عملکرد 2/تا50 تن درهکتار است.
n اندامهای مختلف گیاه بذرالبنج دارای آلکا لوئیدها ی سمی وخطر ناک اند.

خلاصه تحقیق:
1 – نام فارسی : بذر البنج (بنگ دانه)
2 – نام انگلیسی : Henbane
3 – نام علمی : Hyoschyamus nigral
4 – تیره : Solanaceae
5 – نوع گیاه : یکساله – دوساله
6 – نوع میوه : کپسولی یا سته
7 – نحوه تکثیر : بذر
8 – اندام مورد استفاده : برگ ، بذر ، ریشه
9 – مناطق پیشنهادی جهت کاشت گیاه در جهان : شرق آسیا ، شمال آمریکا ، استرالیا
10 – مقدار بذر مورد نیاز جهت تولید کاشت در یک هکتار زمین : 6 – 4 کیلوگرم بذر
11 – فواصل کاشت : فاصله ردیفها ائم از کشت بهاره یا پاییزه 60 – 50 سانتی متر و عمق بذر در موقع کشت 5/1 – 1 سانتی متر
12 – سیستم کاشت : ردیفی
13 – نیاز غذایی : 30 -20 کیلوگرم در هکتار ازت اوایل فصل بهار به عنوان سرک در سال اول ، 80 – 70 kg/h اکسید فسفر ، kg/h 120 – 100 اکسید پتاس
14 – روش کاشت : پاییزه و بهاره
15 – زمان مناسب برای کاشت مستقیم : کاشت پاییزه – آبان ، کاشت بهاره – فروردین
16 – بافت خاک مناسب برای رشد گیاه : خاکهای هوموسی و غنی از نیتروژن
17 – PH خاک : بین 5/4 – 2/8 مناسب است
18 – زمان برداشت : برگها خرداد تا مرداد ، دانه ها شهریور
19 – عملیات پس از برداشت : برگها یا ساقه ها پس از برداشت خشک شوند
20 – خواص درمانی : ضد آسم ، آرام بخش ، ترمیم کننده سیستم اعصاب و تسکین دهنده ناراحتی های سالخوردگی از آن تهیه میگردد.
21 – دقت لازم در عملیات برداشت : در برداشت برگها باید دقت نمود تا به گلها و یا جوانه های گل دهنده آسیب نرسد.
22 – عملکرد : 800 تا 1000 کیلو گرم در هکتار برگ خشک ، 1700 تا 2000 کیلو گرم در هکتار ساقه
23 – تعداد چین : 3 – 2 چین
24 – ترکیبات شیمیایی : هیوسیامین ، آتروپین ، آسکو پولامین
25 – اقلیم مورد نیاز : این گیاهان تقریبا در هر اقلیمی قادر به رویش می باشد
26 – طول مدت جوانه زنی بذر ها : 30 – 20 روز بعد از کاشت
27 – تیمارهای مورد نیاز جهت برطرف کردن دوره خواب بذر : نیازی به تیمار چینه سرمایی ندارد

منابع :

1 – گیاهان دارویی : ژان ولاگ و ژیری استودولا ، ترجمه ساعد زمان
2 – تولید و فرآوری گیاهان دارویی : دکتر رضا امید بیگی
نظرات 1 + ارسال نظر
دوست سه‌شنبه 12 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 07:22 ق.ظ

سلام [گل]
دست مریزاد و خداقوت...
ما در http://7khatha.com هستیم. حتما سر بزنین. امکانات جالبی داره. چت روم صوتی تصویری قوی و انجمن هم داره . هر یوزر میتونه صفحه شخصی (شبیه به 360 ) داشته باشه و کلی امکانات دیگه که ارزش امتحان کردن رو داره دوست من.

[گل] به امید دیدار[گل]

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد