benefits of agricalture

مهم این نیست که در کجای این جهان ایستاده ایم ، مهم این است که در چه راستایی گام بر می داریم . هولمز

benefits of agricalture

مهم این نیست که در کجای این جهان ایستاده ایم ، مهم این است که در چه راستایی گام بر می داریم . هولمز

راهکارهای زیست فناوری موز را از خطر انقراض نجات میدهد

img/daneshnameh_up/a/aa/banana.gif

دانشمندان مرکز تحقیقات کشاورزی کانتربوری (وابسته به موسسه Crop & Food Research) در زلاندنو معتقدند با روشی مشابه آنچه برای تولید سیب زمینی مقاوم به بیماری به کار برده اند, قادر به نجات موز از خطر انقراض هستند.
"مقبول احمد" از موسسه مزبور, معتقد است امکان تولید موز مقاوم به بیماری "لکه سیاه موز" با کمک دستکاری ژنتیکی میسر است. متخصصان بر این باورند که این بیماری میتواند موز را ظرف 10 سال آینده منقرض کند.
شرکت Crop and Food اخیرا موفق به تولید سیب زمینی مقاوم به آفات شده است. این رقم سیب زمینی در ماه اکتبر (آبان-آذر) آینده به بازار ارائه میشود.
دکتر "احمد" اظهار میدارد روش تولید این رقم مشابه تولید سیب زمینی و سایر محصولات تغییر یافته ژنتیکی است. وی که اخیرا سفری به پاکستان داشته, میگوید لکه سیاه موز باعث رو به نابودی رفتن کشت این گیاه در مناطق کراچی و حیدر آباد (نزدیک مرز هند) شده است.
او می افزاید: "ارتفاع طبیعی درخت 2 متر است. این بیماری باعث میشود ارتفاع درخت در اثر خشکیدگی به یک متر کاهش پیدا کند, و در نهایت مرگ گیاه را به دنبال خواهد داشت.
اگر گیاه مقاوم به بیماری تولید نشود, بسیاری از کشورهای جهان سوم با چالشهای اقتصادی و اجتماعی روبرو میشوند. برای این منظور, زلاندنو 230میلیون دلار در کشورهای مختلف آسیا و اقیانوسیه سرمایه گذاری کرده و از تعدادی پروژه تحقیقاتی در آفریقا و آمریکای لاتین حمایت مالی میکند. در برخی از کشورهای مورد حمایت زلاندنو نظیر ساموا و تونگا, این محصول مهمترین منبع درآمد به شمار میرود.
به گفته دکتر "احمد", زلاندنو توانایی تولید موز تغییر یافته ژنتیکی را دارد. او همچنین توضیح میدهد که بهنژادی سنتی در مورد موز عملی نیست چرا که ارقام خوراکی موز همگی نابارور بوده و به طریق غیرجنسی ازدیاد میشوند.
این امر که تولید موز تغییر یافته ژنتیکی هرچه زودتر به مرحله اجرا درآید و یک همکاری بین المللی در این خصوص ایجاد شود از اهمیت بسزایی دارد.
دکتر "احمد" همچنین می افزاید که به دلیل عدم تولید بذر و گرده, خطر آمیختگی ژنتیکی محصولات دیگر با موز تغییر یافته ژنتیکی مطلقا وجود ندارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد