benefits of agricalture

مهم این نیست که در کجای این جهان ایستاده ایم ، مهم این است که در چه راستایی گام بر می داریم . هولمز

benefits of agricalture

مهم این نیست که در کجای این جهان ایستاده ایم ، مهم این است که در چه راستایی گام بر می داریم . هولمز

با دستکاری ژن‌ها "گل سرخ" ، گل آبی می‌شود

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات بیوتکنولوژی کشاورزی گفت: با خاموش کردن برخی ژن‌ها و یا انتقال برخی ژن‌های دیگر به گل سرخ یا "رز" می‌توان به گل سرخی به رنگ آبی دست یافت.
دکتر مریم جعفرخانی کرمانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: داشتن رنگ آبی نیازمند ژن مشخصی است که به علت خاص بودن ‪PH‬ گل رز، تولید آن بسیار مشکل است اما کارشناسان می‌گویند با خاموش کردن برخی خصوصیات ژنتیکی رز، می‌توان به رز آبی دست یافت.
به گفته وی جدیدترین رنگی که از گل رز مایل به آبی وجود دارد رنگ ارغوانی است که سخت‌ترین رنگ تولید شده دراین نوع گل است.
وی در خصوص ایجاد رنگ‌های تازه در گل‌های رز گفت از روش خاموش کردن برخی ژن‌ها و یا بیان کردن برخی ژن‌های دیگر، در تمام گل‌ها استفاده می‌شود، اما تولید رز آبی کاری بسیار مشکل، اما ممکن است.
جعفرخانی کرمانی با اشاره به تحقیقاتی که در نقاط مختلف جهان برای برای تولید رز آبی جریان دارد، گفت: ژن خاصی را از گل اطلسی گرفتند و در حال انتقال به گل رز هستند اما هنوز نتیجه‌ای اعلام نشده است.
به گفته وی کشورهای استرالیا و ژاپن در حال تلاش برای تولید رز آبی رنگ هستند.
مجری مسوول طرح رز موسسه تحقیقات کشاورزی ادامه داد: اکنون حدود ‪۱۳‬ گونه گل رز وحشی در کشور گزارش شده است که تمام آنها در کلکسیون ذخائر ژنتیکی رز این موسسه وجود دارد.
وی افزود: همچنین حدود ‪ ۱۵۰‬گونه گل رز پرورشی یا هیبرید نیز در کشور وجود دارد که تمام آنها نیز در این کلکسیون جمع‌آوری شده‌اند.
به گفته وی بیش از ‪ ۲۰‬هزار رقم گل رز هیبرید در دنیا وجود دارد که از این تعداد حدود ‪ ۶۰‬رقم آن دراین کلکسیون نگهداری می‌شود.
جعفرخانی کرمانی گفت: این کلکسیون با هدف اصلاح ژنتیکی گل‌های رز و تولید گونه‌های جدید و با ارزش تجاری راه‌اندازی شده است.
برنامه‌های اصلاحی در زمینه کاشت گل رز، تولید رزهای جدید با تغییراتی ژنتیکی یا تلفیق چندین ژن با هم، از جمله برنامه‌هایی‌است که به گفته این محقق، در موسسه تحقیقات بیوتکنولوژی کشاورزی در دست اجراست.
وی با بیان اینکه کار اصلاح ژنتیکی بر روی گیاهان زینتی در کشور متولی خاصی ندارد و کاری هم صورت نگرفته است گفت: این مرکز با کار بر روی اصلاح گل رز، نخستین گام در راستای اصلاح ژنتیکی گل‌های زینتی برداشته است.
یکی از روش‌های بکار گرفته شده برای اصلاح گونه رز، افزایش تعداد کروموزم‌ها در گل است که با هدف اصلاح تغییر رنگ، افزایش میزان عطر، بالا بردن مقاومت در برابر بیماری‌ها به خصوص سفیدک، افزایش تعداد گلبرگ‌ها و افزایش قطر ساقه گل انجام می‌شود.

نظرات 1 + ارسال نظر
afa دوشنبه 12 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 07:49 ب.ظ http://www.parnian101.blogfa.com

سلام دوست عزیز...
مطلب جالب و آموزنده ای بود...
موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد